Citaul zilei

Cel ce a ajuns în vârful muntelui, nu a ajuns acolo prin cădere. N.D. Walsch

luni, 20 iunie 2011

Acest gen de elev/ă este visul oricărui profesor care îşi iubeşte meseria!


Mi se spune că sunt un copil îndrÇŽzneÅ£ aflat pe treptele maturizÇŽrii… Frumoasă caracterizare… Mă  simt cuprinsă de un vârtej analitic ÅŸi mă gândesc că aÅŸ putea sÇŽ decupez scurte fragmente de viaţă autentic românească, într-o dimineaţă frumoasă de vară. De comun acord cu gândurile mele, mai ridic odatÇŽ binoclul ÅŸi privesc în zare pentru a da frâu liber vocii interioare. Astfel, privesc la România, aceastÇŽ Å£arÇŽ teribil de simplÇŽ ÅŸi frumoasÇŽ, trecutÇŽ adesea prin focurile unor rÇŽzboaie, despre care am învăţat la istorie că nu au fost întotdeauna ale ei, aclamatÇŽ  ÅŸi blamată, ÅŸi oacheÅŸÇŽ, cu oameni care visează să trăiască în altă Å£ară. Iluzoriu? Nu ÅŸtiu ce să zic de la înălÅ£imea celor 17 ani ai mei...
Este Å£ara mea, Å£arÇŽ scÇŽpatÇŽ din mânÇŽ ce se îndreaptÇŽ spre un declinul sadic creat de propriile mentalitÇŽÅ£i? Ar fi absurd sÇŽ pun aceste cuvinte pe umerii numelui de România? Nu, eu nu sunt în mÇŽsurÇŽ sÇŽ învinuiesc Å£ara pentru nimic ci doar sÇŽ atrag atenÅ£ia cÇŽtre „umilul” megieÅŸ român.
Este cert faptul cÇŽ într-o zi voi putea pÇŽrÇŽsi aceastÇŽ Å£arÇŽ... Privesc, stagnez dar nu, stingher ca un fobist aflat în faÅ£a propriei uÅŸi fÇŽrÇŽ cheie… Cutez  a-mi părăsi Å£ara ÅŸi a începe viaÅ£a într-o Å£arÇŽ perfectÇŽ? Este România o Å£ară perfectă? Cum ar arăta o Å£ară perfectă, cu oameni perfecÅ£i? România este locul unde am crescut, am împÇŽrÅ£it bucurie, tristeÅ£e, am învÇŽÅ£at sÇŽ iubesc, sÇŽ dau frâu liber imaginaÅ£iei, sÇŽ cred în forÅ£ele proprii, sÇŽ mÇŽ exprim, sÇŽ ajut, sÇŽ caut rÇŽspunsuri, sa ignor, sÇŽ sper ca într-o zi eu cu un grup de oameni asemeni mie vom putea pune baze solide într-o Å£arÇŽ ierarhic magnifică, iar spectacolul proastei imagini va înceta.
 Mă simt prinsÇŽ în mrejele ţării care, cu o ultimă  sforÅ£are, încearcă să mă ademenească  prin masivele ei înzÇŽpezite iarna, prin adierea florilor de primavarÇŽ, cu aerul ei de fecioară adormitÇŽ de bogÇŽÅ£ia verii ÅŸi dezmierdată de o bÇŽtrânÇŽ toamnÇŽ târzie, traversată dinspre vest spre est de zonele întinse de câmpie cultivatÇŽ cu sapa ÅŸi cu calul, de oameni care s-au chinuit să-ÅŸi dea un rost propriei vieÅ£i. PurtÇŽm cu noi veacul frumuseÅ£ii, a dorului de drumeÅ£ii, a muncii obositoare de la câmp care nu curge parcă prin vene deÅŸi glasul biroului ÅŸi ora 7 pândeÅŸte perfid… De undeva, din inima ţării se aude tulburător imnul în culorile sfinte de curcubeu, tricolor al unui popor ce pe zi ce trece uitÇŽ sÇŽ trÇŽiascÇŽ, având un cult al acumulării de traume. Probleme sau pÇŽreri tardive, puse faţǎ în faţǎ cu românul, se aud ca dintr-o crevasă: avem facilitÇŽÅ£i insuficiente, fonduri inexistente, tinere talente distruse de piÅ£ipoance cu sex appeal, faptul cÇŽ pentru clasa politicÇŽ suntem simple instrumente de vot cu propuneri indecente, dacă indecenţă înseamnă echivalenÅ£a vot – peÅŸte congelat, cÇŽ noi deÅŸi nu avem suficiente case... construim monumente, cÇŽ bunele maniere par a se gÇŽsi la intelectuali sau în aparenţǎ la cei cu portofele nepurtate în buzunar, presiuni cÇŽ la capÇŽtul sÇŽrÇŽciei se aflÇŽ viaÅ£a, clubul, luxul. Cumplit este faptul cÇŽ fiecare dintre noi avem idealuri ÅŸi sentimente, suntem o  Ã®ntreagÇŽ naÅ£iune ce ne cÇŽutam valori ÅŸi încă îndrăznim să sperăm că vom trăi o viaţǎ care  sÇŽ nu  se transforme în tipul de hranÇŽ fÇŽrÇŽ condiment.
AÅŸ vrea să cred că, orice curs vor lua lucrurile, România este în noi, totul Å£ine de noi,  redresarea Å£ine de noi, că le suntem datori celor care au luptat de veacuri pentru fiecare palmă de pamânt. AÅŸ vrea să se trezească în noi spiritul civic ÅŸi să ne gândim că nu am putea privi altfel România decât locul unde copiii sunt învÇŽÅ£aÅ£i sÇŽ vorbeascÇŽ româneÅŸte, sunt educaÅ£i ÅŸi purtaÅ£i de mânÇŽ în grÇŽdiniÅ£e, apoi la ÅŸcoalÇŽ.
DacÇŽ m-ar întreba cineva de unde sunt, cu siguranţǎ aÅŸ ÅŸti sÇŽ rÇŽspund: din Vaslui, de pe o stradÇŽ anume, locuiesc într-un bloc, fost gri, actualmente colorat fÇŽrÇŽ nicio noimÇŽ, colÅ£ cu maneaua vecinului de la parter ÅŸi cu bormaÅŸina celui de la 3 care sparge ÅŸi meÅŸtereÅŸte de cel puÅ£in un an. MÇŽ uit în oglindÇŽ analitic, cred cÇŽ arÇŽt bine, pÇŽrul îmi cam face figuri, dar deja nu-l mai iau în seamÇŽ. Cobor scÇŽrile prudent, mi-e teamÇŽ sÇŽ nu alunec, a spÇŽlat proaspÇŽt femeia noastrÇŽ de serviciu. La capÇŽtul culoarului deja zÇŽresc aceleaÅŸi siluete, vecinii mei care ascultÇŽ muzicÇŽ pusÇŽ în casÇŽ de afarÇŽ. ÃŽncerc să-i ignor, aÅŸa cum ignor ÅŸi replica de fiecare zi a mamei, mama nu se poate abÅ£ine sÇŽ nu exclame „Ce dracu or face ÇŽÅŸtia toatÇŽ ziua în faÅ£a blocului? AlÅ£ii de vârsta lor au ÅŸi copii. Mai târziu îţi dau în cap pentru o bucatÇŽ de pâine!” ÃŽn naivitatea ei, speră... să nu ajung ÅŸi eu ca ei.
ÃŽnaintez spre ieÅŸirea din scarÇŽ. Vali, un urecheat ciudat, mÇŽ salutÇŽ zâmbind cu gura plinÇŽ de seminÅ£e. SchiÅ£ez un zâmbet, mÇŽ mai întreabÇŽ ceva, dar nu mai aud ce, nici nu mai doresc sÇŽ aflu, dar le simt privirea fix pe fundul meu. Brusc, mÇŽ întreb dacÇŽ vreunul o fi avut  Ã®n viaÅ£a lui emoÅ£ii la românÇŽ, sau s-o fi strÇŽduit la matematicÇŽ. ÃŽmi vine un gând ÅŸi mai ciudat în minte. Cum or fi arÇŽtat când erau bebeluÅŸi, moi ÅŸi pufoÅŸi. Ce aÅŸteptÇŽri o fi având de la ei niÅŸte mÇŽmici nedormite? Unde, pe ce scarÇŽ a societÇŽÅ£ii ar trebui sÇŽ-i aÅŸez?  Sunt scursuri, sunt plevuÅŸcă? Or fi, dar sunt români, la fel ca ÅŸi mine! Asta nu pot ignora. Ce ÅŸanse primesc ei ÅŸi de la cine? Ce ÅŸanse primesc eu ÅŸi de la cine? Prin urmare, eu am un reper, eu cea dintr-o familie obiÅŸnuitÇŽ, ei – din familii la fel de obiÅŸnuite, ca ÅŸi mine! LÇŽsati de capul lor, au alte repere… Eu, de pe strada X, din blocul X ca ÅŸi ei, eu din Vaslui, ca ÅŸi ei, eu din România ca ÅŸi ei… Din România mea ÅŸi din România lor…
Mergând spre ÅŸcoalÇŽ, mÇŽ gândesc brusc la ce aÅŸ vrea sÇŽ mÇŽ fac când voi fi mare. Mesajele primite sunt cel puÅ£in bulversante: „Åžcoala româneascÇŽ scoate tâmpiÅ£i”! Oi fi ÅŸi eu unul dintre ei? Cu siguranţǎ! „Medicii din România sunt cei mai slabi din Europa, ÅŸi e la modÇŽ sÇŽ te tratezi în strÇŽinÇŽtate”... Toate fetele de vârsta mea vor sÇŽ se facÇŽ modele sau... nu ÅŸtiu... Ceva care sÇŽ le aducÇŽ mulÅ£i bani ÅŸi faimÇŽ.
ÃŽmi atrage brusc, deodatÇŽ, atenÅ£ia un afiÅŸ publicitate rupt. ÃŽncÇŽ se mai observÇŽ zâmbetul „ca pentru pozÇŽ” al celui care promitea ca ÅŸi alÅ£ii... marea cu sarea! MÇŽ întreb, n-o fi ÅŸi el un produs al ÅŸcolii româneÅŸti. DacÇŽ da, avem acelaÅŸi numitor comun, eu ÅŸi cu domnul din afiÅŸe, suntem tâmpiÅ£i. De ce aÅŸ vota un tâmpit?
Drumul cÇŽtre ÅŸcoalÇŽ e un spectacol cotidian. ÃŽmi propun mereu sÇŽ vÇŽd ceva, o pÇŽrticicÇŽ din Å£ara asta. In acest moment  vÇŽd o femeie cÇŽrând o sacoÅŸe, însoÅ£itÇŽ de soÅ£ul care fumeazÇŽ o Å£igarÇŽ… ÅŸi simt brusc că nu mai vreau să mă gândesc la nimic…
 
Gina Camelia ROMAN
Liceul Teoretic „Emil Racoviţă” – Vaslui

Niciun comentariu: